Als je dol bent op het maken van kaarten en graag een stap verder wilt gaan met het maken van je kaarten, is het misschien tijd je kaarten te gaan verkopen. Waar moet je aan denken als je kaarten wat gaan verkopen?
Big Business
Met het maken en verkopen van handgemaakte kaarten kun je wat extra’s verdienen om je hobby betaalbaar te houden of echt goed gaan verdienen. Dan zijn twee hele verschillende doelen en meestal heeft het een beetje van beiden. Kaarten blijven populair en veel mensen geven graag een speciale, handgemaakte kaarten ter gelegenheid van verjaardagen en andere bijzondere gelegenheden.
Maak je plan
Voordat je begint met het verkopen neem even de tijd om er over na te denken en te plannen. Een echt doordacht plan zet je op papier, door er van tevoren over na te denken is het makkelijker om je doel te bereiken en fouten te voorkomen.
En waar moet je dan dan zoal rekening mee houden. Waar ga je verkopen? Wie is je doelgroep? Wat maakt jou uniek? Hoe ga je verkopen? Wat ga je verkopen? Bied je extra services?
Waar ga je verkopen
Een van de eerste dingen die je moet doen, is beslissen waar je de kaarten gaat verkopen. Online via Etsy, Marktplaats en Facebook of in een eigen winkel, bij een andere winkel of op markten. Kaarten verkopen via familie en vrienden is leuk maar het netwerk is zo groot als het zelf is, dat moet je verder uitbreiden dan je bestaande kennissen. Goed onderzoek helpt om de kansen te bepalen.
Fysiek verkopen op een locatie.
- Je kunt je kaarten aan huis verkopen in je eigen winkeltje als je daar de ruimte en de tijd voor hebt. Bepaal wanneer je open bent zodat men weet wanneer ze bij je terecht kunnen en houd je daar aan! Niets zo vervelend om langs te komen en de winkel is dicht, die klant komt niet weer terug..
- Verkoop in een winkel van een ander, lever je kaarten aan een bloemist, souvenir winkel, speelgoed/kleding winkel, boerderij of interieurwinkel. Kijk in je omgeving naar leuke (zelfstandige) zaken waar kaarten een aanvulling op het assortiment zijn. Maak een aantal voorbeelden die bij de betreffende winkel passen en maak een afspraak. Bedenk vooraf wat je wilt en wat je kunt bieden. Stel dat het storm loopt, kun je dan op tijd aanvullen? Krijg je betaald per verkocht product en vangt de winkel een percentage of laat je de winkel voor een vaste prijs je kaarten inkopen en bepalen ze zelf de verkoopprijs? Waar heeft de winkel zelf behoefte aan, kleine kaartjes voor aan een boeket of cadeatje, verjaardagskaartjes of een hele set van 10 voor kinderfeestjes.
- Markten, je kunt ook een kraam huren op markten of op de rommelmarkt gaan staan. Bedenk dan goed dat mensen op een (rommel) markt op zoek zijn naar een koopje of een kleinigheidje. Houd rekening met het weer en je aankleding, je zult moeten investeren in een mooi presentatie van je producten. (daar kan ik nog een heel nieuw artikel aan wijden!)
Waar is de markt en wat voor publiek komt daar, doet de organisatie aan promotie of vragen ze vooral sta geld van de huurders…. het verhuren van marktkramen is natuurlijk ook een verdienmodel.
Online verkopen.
Het starten van een winkel op Etsy is relatief snel en gemakkelijk te doen. Maar bedenk ook dat je voor online verkoop hele goede foto’s van je kaarten moet maken, en een uitgebreide productbeschrijving. (Bekijk online winkels eens hoe zij dat doen.) Ook is het handig om meer te weten te komen over zoekmachineoptimalisatie en trefwoorden waar op gezocht wordt. Schrik je daarvan terug… hoeft niet, het Etsy-verkopershandboek is een fantastische bron van informatie en helpt je op weg en wat je daar leert kun je ook op ander verkoop platformen toepassen.
Welke optie je ook kiest ( fysiek of online) een website/Facebook pagina is handig om gevonden te worden. Wil je vooral fysiek verkopen zorg er dan voor dat op je online pagina de basisgegevens staan; wat zijn je producten, waar ben je te vinden en hoe ben je te bereiken. Zet er informatie op die niet te snel verouderd of houd het heel goed bij.
Wat maakt jouw kaarten speciaal?
Je bent niet de enige die kaarten maakt of verkoopt, wat maakt jouw speciaal en waarom willen mensen jouw kaarten kopen? Een succesvolle strategie kan zijn om kaartpakketjes samen te stellen, of alleen cadeau kaarten te maken voor winkels, trouwkaarten op maat ontwerpen, juist kaarten zonder thema aan te bieden. Hoe specifieker je bent, hoe makkelijker je jezelf kunt verkopen en hoe beter je te vinden bent.
Denk goed na over uw product
Denk aan het product dat u verkoopt. Stel een productontwikkelingsplan op dat laat zien hoe veelzijdig je idee is. Kan het groeien? Levert dat product andere producten of ideeën op die mogelijk kunnen worden verkocht? Het kan eenvoudig zijn om alleen kaarten te maken en ze te koop aan te bieden, kan het zijn dat je meer nodig hebt dan het oorspronkelijke product. Kun je het uitbreiden met presentjes, pakketen, speciale opdrachten. Je weet niet hoever je kunt gaan als je er nog niet over nagedacht hebt , maar als je er over nagedacht hebt en de vraag komt dan ben je er klaar voor!
De kalender bij
Je plant niet alleen het soort kaarten dat je wilt verkopen, maar je plant ook het maken ervan in. Sommige kaarten zijn seizoensgebonden, het makkelijkste voorbeeld zijn natuurlijk de kerstkaarten, maar ook moederdag en vaderdag zijn in te plannen. Bedenk op tijd wat je gaat maken, hoeveel en hoe je ze gaat vermarkten. In november beginnen aan de kerstkaarten is meestal te laat. En als je dan toch de kalender erbij hebt, wanneer verwacht je grote drukte en wanneer ga je zelf op vakantie… plan dat in!
Verpakken
De presentatie van de kaarten – de verpakking – draagt bij aan je succes. Een kaart die netjes in een cellofaan envelop wordt gepresenteerd, ziet er professioneler uit en kan een hogere prijs vragen dan een kaart die niet is verpakt. En hiermee voorkom je ook dat kaarten vies worden of ezelsoren krijgen, daarnaast is het ook de ideale plek voor verdere marketing. Een label op de achterkant met uw telefoonnummer of websiteadres kan altijd helpen bij het aanvragen van nieuwe bestellingen. Let er op dat je de kosten van de verpakking meerekent bij het bepalen van je verkoopprijs.
Copyrights – rechten op afbeeldingen
Het maken van kaarten voor eigen gebruik is anders dan voor de verkoop. Er rust copyright op de afbeeldingen en lettertypes en het bedrijf bepaalt wat je moet doen om ze te gebruiken voor de verkoop. Stampin’ Up! verwacht dat je de merknaam op de kaart vermeld. In verschillende van onze stempelsets is hier een speciale stempel voor gemaakt. Gebruik je andere merken wees dan alert op de voorwaarden, soms mag je niet online verkopen, of je mag maar een beperkt aantal maken en verkopen.
Verkoopprijs
Wat is de prijs van je product? Dit is natuurlijk erg belangrijk. Vraag je te weinig dan leg je er geld op toe, vraag je teveel dan verkoop je niet. Je prijs is opgebouwd uit verschillende componenten. Lees hier meer over het bepalen van een goede prijs.
Hobby of bedrijf
Er is een groot verschil tussen het maken van paar kaarten voor je eigen plezier, voor familie of vrienden en het maken van kaarten als klein bedrijf. Door goed na te denken over wat je wilt en hoe je het wilt kun je beslissen óf je het wilt. En als je er voor gaat heb je een basis om te starten, je hebt immers goed nagedacht over de verschillende onderdelen en daar al keuzes in gemaakt, dat maakt er naar handelen een stuk eenvoudiger!
Het maken van kaarten is een onderdeel van je bedrijf, je gaat je ook bezig houden met marketing&promotie, met verkoop en administratie. De zakelijke dingen kunnen net zo leuk zijn als de creatieve kant, het helpt je echt om beter te worden. En daarom is een goede voorbereiding en planning belangrijk. Zo voorkom je vervelende verrassingen achteraf.
Heb je er zin in? Het lijkt misschien even heel veel om over na te denken en te beslissen maar het is de moeite waard. Neem jezelf serieus en begin niet zomaar ergens aan. Het is belangrijk en leuk om na te denken wat je gaat doen en hoe je dat gaat doen.
Maak er wat van!
*Suze*