Wat is je prijs?

Hoe bepaal je de verkoopprijs van je kaarten en cadeautjes? In de prijs zit je werk, de gebruikte materialen maar het moet ook winst opleveren, en tegelijk moet het product betaalbaar zijn voor de klant.

Het te goedkoop verkopen van kaarten is demotiverend, je krijgt je materialen dan wel vergoed maar niet betaald voor het maken ervan (tijd en creativiteit). Zijn je kaarten te duur dan zullen niet verkopen. En dan is het of alleen tijdsverdrijf als het je hobby is of tijdverspilling als je beter iets anders had kunnen doen, en als je de producten niet verkoopt verlies je geld dat je besteed hebt aan de materialen.

Waar moet je rekening houden bij het bepalen van de verkoopprijs:

  1. Factor kosten
    De kosten voor het maken van de kaart zijn onderverdeeld in de volgende gebieden:
  • Materiaalkosten: alles dat wordt gebruikt om de kaarten te maken, zoals je stempels, inkt, versieringen, en verpakkingen.
  • Arbeidskosten: deze slaan we vaak over maar dat is niet terecht, het berekenen van die arbeid is een belangrijk onderdeel om de kosten helder te krijgen. Je moet de kosten van je tijd betalen, je kunt in die tijd immers ook voor een baas gaan werken of iets voor je zelf gaan doen. Denk niet alleen aan de tijd die nodig is om je product te maken maar ook om je inkopen te doen, ze te vermarkten , te versturen of bezorgen, je administratie etc. Als je alles ‘even’ erbij doet vergeet je de L van L’even’ ­čśë
  • Andere kosten: van licht en warmte, vervoer, verzenden , telefoon- en internetkosten, printpapier en alle andere kosten die worden gemaakt bij het maken en verkopen van de kaarten. Misschien werk je thuis en maakt het daardoor niet zo’n groot deel van je prijs uit maar wees je er bewust van dat sommige aspecten kunnen groeien of voor de (belasting) administratie zijn toe te rekenen aan je bedrijf (mijn telefoon abonnement bijvoorbeeld )

2. De markt
Wat is marktconform? Een volgende prijsfactor bij het prijzen van je producten is wat de markt bepaald. Tel je de kosten bij elkaar op en wordt je product zoveel duurder dan de rest op de markt dan wordt het moeilijk om ze te te verkopen, of je moet een heel uitzonderlijk iets aanbieden.. Kijk om je heen en in de winkels om te zie wat een prijs is die men zal verwachten en ga daar niet teveel boven (of onder) zitten.

Als je prijzen te hoog zijn: bekijk je kaartontwerpen nog eens goed en bedenkt of je het een en andere kunt aanpassen. Minder tijd en minder materiaal zijn dingen die je kunt veranderen.
Of je bent juist tevreden over je product en houd vast aan je prijs, dan zoek je een markt, verkoopkanaal waar de prijs voor je product acceptabel is.

Als de prijs te laag is: Bekijk je administratie nog eens goed, heb je alle kosten meegenomen? Een te lage prijs kan er ook voor zorgen dat je producten niet verkopen, je potenti├â┬źle klanten verwachten er dan niet zoveel van en kopen liever wat ‘duurdere kwaliteit’


3. Winst maken
Wil je actief blijven als verkoper dan houd je rekening houden met winst. De winst helpt je verder bij het opbouwen van je activiteiten, je kunt hiermee investeren in nieuwe idee├â┬źn, producten en reclame en marketing. En met een winstdeel in je verkooprijs kun je ook eens korting aanbieden zonder dat het je geld kost!

Handelsprijzen en commissies: Verkoop je je producten via derden dan verwachten ze een inkoopprijs die lager is dan de normale verkoopprijs, ze moeten er immers zelf ook iets aan verdienen. Het bedrag dat je ontvangt, is minder dan het bedrag dat je ontvangt als je de kaarten rechtstreeks verkoopt.

Een formule voor bepalen van je verkoopprijs
Er zijn veel formules om handgemaakte producten als kaarten te prijzen . De volgende is een populaire bij Etsy-verkopers :

Materiaal kosten + Arbeid kosten + Andere kosten X 2 = groothandelsprijs X 2 = verkoopprijs

Bereken je materiaal, je tijd en ander kosten, doe dit maal 2 en je hebt de prijs die je vraag aan verkooppunten die jouw kaarten verkopen. Doet het nogmaals maal 2 om de verkoopprijs te bepalen die je aan directe klanten vraagt.

Schrikt de formule, of de uitkomst je af? Het is een formule die je k├â┬║nt gebruiken, het moet niet… je kunt het aanpassen aan je eigen situatie. Bedenk wel dat het handig kan zijn om de waarde van je producten en van jouw tijd te bewaken (en misschien bedenk je dan wel dat je iets beters te doen hebt).

Maak er wat van!
*Suze*